سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکاتی درباره روتس بلوئر و موارد کاربرد آن

در صنعت از پمپ‌ها استفاده‌های گوناگونی می‌شود. هر کدام از انواع پمپ در صنایع خاصی کاربرد دارد و برای آن کاربرد طراحی می‌شود. در برخی از صنایع و کاربردها مانند، صنایع غذایی، داروسازی‌ها، بیمارستان‌ها و بسیاری از موارد دیگر به جریان هوایی نیاز است که از هرگونه روغن و یا دیگر ذرات عاری باشد و این هوای خالص به وسیله روتس بلوئر  امکان پذیر خواهد بود.

در پمپ‌هایی که به وسیله روغن روانکاری شده و یا از آن برای خنک کردن استفاده می‌کنند، این روغن به خاطر تماس با هوای خروجی، با این هوای فشرده ترکیب می‌شود و در خروجی مقدار زیادی روغن در هوا خواهد بود که برای بسیاری از صنایع، این روغن باعث اختلال در روند کار می‌شود. برای داشتن کیفیت بالای هوا، باید در خروجی این نوع پمپ‌ها فیلترهای مخصوص نصب کرد، ولی باز هم هوای تولید شده این نوع از پمپ‌ها، برای صنایعی مانند صنایع داروسازی مناسب نخواهد بود.

برای رفع مشکل مخلوط شدن روغن با هوای خروجی، باید از پمپ‌هایی استفاده کرد که از آب برای روانکاری و خنک شدن استفاده می‌کنند. در برخی از پمپ‌ها کمپرس هوا در چند مرحله انجام می‌شود که این کار در کیفیت هوای خروجی نقش زیادی خواهد داشت. هوای خروجی از پمپ‌های روتس بلوئر احتیاجی به فیلتر کردن ندارند و می‌توان از آن به طور مستقیم برای کاربرد مورد نظر بهره برد. طراحی‌هایی که برای تولید پمپ هوای بدون روغن کاربرد دارد، می‌توان به کمپرسورهای با تزریق آب، پیستون‌های بدون روغن یک یا دو مرحله‌ای، اسکروهای خشک و انواع گریز از مرکز اشاره کرد.

برخی از کاربردهای روتس بلوئر در صنعت

از پمپ‌های روتس بلوئر برای دو کاربرد ایجاد هوا و مکش یا ایجاد خلاء استفاده می‌شود. به خاطر این که این نوع از پمپ‌ها در دسته انواع بدون روغن دسته‌بندی می‌شوند، از آنها در صنایع مختلف استفاده شده و برای به دست آوردن بیشترین خلاء با ترکیب دو پمپ این کار انجام می‌شود. این نوع از پمپ‌ها در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند، انواعی با توانایی تولید چند متر مکعب هوا تا چند صد متر مکعب.

این نوع از پمپ‌ها دارای ظرفیت بالای هوادهی هستند و استهلاک آنها به خاطر کارکرد در دور پایین بسیار کم بوده و هزینه نگهداری آنها پایین است. این نوع از دستگاه‌ها دارای کاربردهای مختلفی هستند و آنها را می‌توان در بسیاری از صنایع مشاهده کرد، این دستگاه‌ها برای هم زنی مایعات و هوا دهی آنها، انتقال مکانیکی، در کوره‌های ریخته‌گری برای هوا دهی و برای تولید خلاء در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ساختار روتس بلوئر

این نوع از بلوئر دارای بدنه‌ای از جنس چدن بوده و داخل آن دارای چند روتور و یا پره است. این پره‌ها و روتورها به یاتاقان‌های ضد اصطکاک متصل می‌شوند و این یاتاقان‌ها روی صفحات هدپلیت حرکت می‌کنند. این صفحات وظیفه ثابت نگه داشتن پره‌ها را بر عهده دارند و در قسمت انتهایی محل‌های ورود و خروج قرار دارند. خروجی و ورودی این نوع از پمپ‌ها قابل تغییر است و می‌توان آنها را نسبت به کاربرد، طراحی کرد.  

اگر اتصال به ورودی و خروجی پمپ از بالا و پایین باشد به آن طراحی افقی و در صورتی که در کناره‌های دستگاه قرار داشته باشد، طراحی عمودی گفته می‌شود. این طراحی ورودی و خروجی فقط برای هماهنگ شدن دستگاه با محل نصب آن است و در کارکرد و نوع گاز و یا هوای ورودی و خروجی تاثیری ندارد. این نوع از دستگاه‌ها به صورت دو و سه لوب در دسترس هستند و دارای دوام بالاتر نسبت به ساید چنل‌ها بوده و می‌توان از این دستگاه‌ها در هر دو صورت دمنده و مکنده استفاده کرد. این دستگاه‌ها به خاطر شکل روتور آنها، بدون نیاز به پمپ پشتیبان می‌توانند تا وکیوم 100 میلی بار را ایجاد کنند.